SK "degildederlandsknechten"

Zytho- en spellologen aller landen verenig u ..en kom bij de Gilde

8.02.2018 Gloomhaven : Episode 1 – Scenario 1 & “JA” bier.


Drukke weken maken dat het soms moeilijk is om een campagne op poten te zetten, een doos van een paar killo en een 100 tal kaarten en regelboek maken dat voorbereiden een hele opdracht is. Maar op 8.2 was Elduvel klaar met dat titanenwerk, die dingen moeten ook vlot worden opgezet en opgeborgen en daarvoor koop je dan extra houten doosjes op maat gemaakt, en konden we beginnen aan onze eerste episode.

Opgepast – veel gaan we niet verklappen want het gaat hier over een eerste impressie. En ook de volgende verslagen zullen eerder de sfeer en de moeilijkheidsgraad van het spel weergeven. Toch kan het dat het scenario gedeeltelijk worden verklapt, u bent dus gewaarschuwd.

Nu Gloomhaven is een bordspel met elementen van wat RPG. Soms gaat men dus via antwoorden winnen of verliezen, het voorlezen van de kaart is een onderdeel van de opbouw van een verhaal. Om in de sfeer te komen van het land waar Gloomhaven zich bevindt. Gloomhaven is dus een stad en omliggende streken waar men doorwandelt op zoek naar personen en opdrachten uitvoeren.

Elke keer dat men op een punt aankomt waar het iets worden uitgevoerd, gevecht , onderzoek gaat men dat op  het bordspel spelen. Dus de RPG met veel grondplaten als het waren.

Gloomhaven heeft dus wat alles in zich, RPG , bordspel, puzzel .. en leute, het is de Kickstarter versie, de tweede editie, Engels is de taal. De taal is niet echt een probleem, het voorlezen kan je al dan niet vertalen. Tijdens het spel zijn het de kaarten die tellen en dat is simpel engels en duidelijk op de referentiekaarten vermeld. Over dit spel is nagedacht !

We starten met vier man, ik speelde de brute en de rest andere personages die ik al vergeten ben. U zal ze zeker in de volgende verslagen tegen komen, beloofd.

Als eerste RPG element een ontmoeting met een stinkende vent die van struiken vrouwen had gevormd en die er zelf sieraden aan bevestigd had. Wat doet een mens .. niets .. we gingen doorgaan, geen problemen makend. Komt dat heerschap ons toch aanvallen zeker, snel op de grond gelegd. Maar de vuilaard stonk urenin de wind zodat we er 2 dagen niet goed van waren, dat koste ons dus een “vloek”. En dat speelt dus mee in een gevecht. Laat ons zeggen dat af en toe overgeven als je in een gevecht zit niet bevordelijk is . En we hadden net gegegeten.

Dus konden we niets anders doen dan een”JA” bier drinken.
Een lekkere triple die door de VVB (vlaams volksbeweging) werd op de markt gezet en die verdorie lekker is. Mag zelfs wat blijven liggen. Beetje friutig met een bittere afdronk. En niet te zwaar.

Aankomend aan de woning waar een bende nozems ons de toegang belemmerden was de keuze dus snel gemaakt. Aanvalleu !

Iedereen maakt een keuze in zijn handkaarten, bovenste stuk en onderstuk van de kaarten. Als het ware in ons hoofd ..ik ga die aanvallen en dan die. De kaart met het laagste nummer begint. Oeps. Dat kan dus verkeren want uw tactiek kan compleet worden belemmerd door de andere zijn tacktiek. Niet zoals in Imperial Assault waar we afspraken (soms in stilte dat de Imperial het niet hoorde) wat we gingen doen en de acties als het ware coördinerend. Hier kan dat dus moelijker, de kaarten verplichten de personages te handelen in volgorde. De vijand die je wilde omver kieperen kan dus door een andere als zijn gedood. Wel dat klopt ook wel een beetje, in het echte leven ga je als groep de vijand te lijf (als het geen vrouwen zijn,ant dat doen we nooit..daar op slagen bedoel ik) en zie je wat er gebeurt. Je gaat niet even stoppen om te zeggen, he Piet die kerel ging ik net nekken en zal me roem opleveren. Dat kan ..maar meestal net niet. En dat maakt het spel wel boeiend maar de persoonlijke missie moeilijker. In mijn geval, 20 elite vijanden afmaken. Er waren er in het totaal 4 op het bord, maar ik was altijd te laat.

Het ging verbazend vlot, afgezien van sommige regelproblemen, lukt dit spel goed en kan het snel gaan. Je hebt altijd mannen,die treuzelen en dan toch doen wat ze niet moesten doen en dan pas zien dan de andere personages moeten wakker gemaakt worden. Grapje. Maar het spel moet snel worden gespeeld anders kan het uitlopen. We speelden het de eerste keer, denk niet dat we veel fouten maakten. Er zijn geen dobbelstenen, wat sommige wel ok vinden, zoals in IA, waar je met een witte (blank mag ik niet meer zeggen) dobbelsteen het pak slaag van je leven kan krijgen. Hier dus niet !

De benden werd snel opgerold, geen serieuze verliezen bij ons wat een “lange rust” niet kan oplossen. Dan kan je snel herstellen, het kost je wel een kaart. Sommige aanvals,beweginsgkaarten zijn eeuwigdurend in roulement andere moet je afsmijten. Dus uitkijken is de boodschap !! Hou de sterke kaarten tot op het einde, en gebruik soms de standaard beweging of aanval gewoon, dan hoef je ze niet te verwijderen.

We sloegen dus de nozems in het stof en traden binnen in een kamer met wat serieuze heren die het ook niet zo goed voorhadden met ons. We konden er een paar in de val smijten die ze zelfs hadden gezet, de bruut is een patser en die was ik deze keer, de Gaarkham van Gloomhaven. In dit stadium hebben we niet veel speciale zaken kunnen kopen, een potje vloeistof waar je van kan aansterken was het beste wat we konden hebben. Worden ook aangeraden door de makers van het spel via het scenario boek.

Nu deze sessie was een startspel, een huis doorzoeken en de vijanden, menselijk en niet menselijk vernietigen en dan naar de kelder of niet ..?

En aangekomen bij die keuze stop dit scenario…

We verloren één personage, maar dat kan gewoon terug komen in de volgende Campagne sessie. Dus geen erg.

Ik heb het vermoeden dat er nog heel wat te ontdekken is en dat het moeilijker en moeilijker zal worden.

Nu voor wie toch een echt spelverslag wil volgen die kan dat op : gloomhaven-campaign-episode-1-scenario-1

 

Advertenties

Over Thorwahler

RPG Meester : Oog Des Meesters. Motorrijder : CB 750 Verzamelaar en speler van bordspellen. Professioneel bezig in de IT-wereld (SAP) en passioneel erbuiten. Lid van : MVC / Motor Vrienden Club "Motorblok". Lid van : MTC / Motor Toer Club "Vlaanderen".

Eén reactie op “8.02.2018 Gloomhaven : Episode 1 – Scenario 1 & “JA” bier.

  1. Pingback: Volgende Activiteiten: | SK "degildederlandsknechten"

Reacties zijn gesloten.

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 11 februari 2018 door in BuitenGildelijke Spelsessie en getagd als , .

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Doe mee met 66 andere volgers

%d bloggers liken dit: