SK "degildederlandsknechten"

Zytho- en spellologen aller landen verenig u ..en kom bij de Gilde

24.2.2018 Vlaanderen 1302 &amp Maximum Apocalypse; & La Trappe Quadrupel


Vlaanderen 1302

Een spel dat al een tijdje in de kast lag en normaal voor vier personen werd aangepast om toch met vijf te kunnen spelen.

Men moet via het bouwen van wijken (van jouw Gilde of grijze (neutraal) of Kerk (meer punten bij eindtelling) proberen om de macht in de steden Brugge, Luik, Leuven, Utrecht ea te verkrijgen.

In ons spel werd Utrecht Kortrijk, zodat een vijfde speler kon meedoen.

Men bouwt via het spelen van “stadskaarten” zijn steden  en dient ervoor te zorgen dat de andere Gilden net niet evenveel wijken hebben in de stad wanneer die is volgebouwd. De eerste in rang, hij die de meeste wijken heeft, krijgt dan het totaal punten gelijk aan de alle wijken die afgewerkt zijn + de kerkwijken. De grijze wijken leveren nooit iets op !
Het spelen van kaarten, waarbij je keuzes maakt welke stad of terug opnemen kaarten, is een belangrijk mechanisme. Je kan voorrang proberen te krijgen op de andere spelers met voorrangskaarten.
Deze zijn de enige kaarten die uit het spel gaan bij spelen. Via de gouden kaarten kan je er wel extra terug winnen !!
Deze voorrangskaarten worden heel belangrijk wanneer sommige steden bijna afgewerkt zijn, dan is het drummen om als Gilde te eindigen met de meeste wijken. En dan is zo een voorrangskaart handig.
Het ging wat gelijk op, bij zo een eerste spel is het eerst  rondkijken en zien hoe de mechanismen werken. Die zijn zeker niet moeilijk, maar daar schuilt een beetje het gevaar. Thorwahler focusde zich op twee steden, Dirkos deed het zelfde en ELDuvel en Deevl die speelde een spelletje copycat.
Het is een snel spel en zeker met vijf zijn plots alle steden volzet, het is niet altijd even overzichtelijk maar met wat goede ogen lukt dat wel.

Nu het eindresultaat was vrij verassend, Thorwahler eerst wat op kop, dan haasje over met Elduvel en Deevl, dan opnieuw een sprong voorwaarts, Dirkos ineens er tussen, Sweepslag stillaan actief, Thorwahler weer punten ..en dan sweepslag naar 53 punten ..Euh ? Die hadden we niet zien komen.

In dit spel is de eerste rang de belangrijkste, een stad van 17 punten is een serieuze sprong voorwaarts op het voortgangspad, de tweede krijgt in het beste geval 8 punten , de derde 4, de vierde 2 , en de vijfde 0. Dit is voorzien voor een spel van vier spelers. En daar gaat het een beetje de mist in. Met vier ga je zorgen dat iemand anders op de laagste rang valt, hier met vijf was dat maximaal rang vier. Dus altijd punten.

Nu men kan natuurlijk op zeker ogenblijk eenzelfde stad willen bouwen en dan heeft met de prioriteitskaarten, die men gedekt neerlegt en tegelijkertijd laat zien. Daar werd zeker gebruik van gemaakt. Op dat moment wordt men eerste speler en gaat de beurt met de klok mee.

De echte startspeler neemt ook steeds een gouden kaart, die lagen bij ons eerst verkeerd, maar daar zitten een pak prioriteitskaarten in en die maken het verschil wanneer er meer rondes worden gespeeld. Met vijf heeft men minder rondes en dus ook minder gouden kaarten. En dat heeft veel impact.

Dit spel is op het eerste zicht vrij sober en snel te spelen, en heeft te weinig in zich om een topper te zijn. Dat heeft wel zo zijn redenen, we speelden met vijf, dus iedereen kon altijd wel een stuk snel inpassen om toch een graantje mee te pikken wanneer een stad afgewerkt en berekend wordt.

Met vier heb je op zeker ogenblik niet genoeg stukken die passen en ga je de grijze gilde gebruiken om de tegenstander van zijn eerste plaats te houden. Wij deden dit niet, gewoon omdat we altijd konden inpassen. Uiteindelijk waren de Gilde wat te vriendelijk tegenover elkaar.

Een bouwmeester kan je ook plaatsen op bouwplaatsen van de kerk of grijze gilden, wat maakt dat ze bij gelijke stand wel eens de 1ste rang kunnen inpikken.

 

Ons advies na eerste maal spelen :

 

Belangrijk : De grijze gilden zijn niet te onderschatten, men dient deze te gebruiken om andere Gilden een hak te zetten. het verschil met de eerste rang en de volgende is veel te groot om iemand een 1ste rang te laten bezetten.
Dan loopt die te snel uit. Dus de grijze Gilde gebruiken is waarschijnlijk één van de sterkere kanten van dit spel.

** Spel het spel met vier ! Gebruik niet de mogelijkheid om met vijf te spelen (Boardgamegeek) . Het evenwicht is comleet zoek dan ! **
Want het is er ook niet voor gemaakt, het kan dus wel, maar echt geen aanrader.
(a) De tacktiek en mechanismen van het spel worden erdoor verstoort daar elke wijk kan worden geplaatst en dat is met vier niet het geval en maakt dat men ook de grijze en kerkgilden dient in te schakelen.
(b) De gouden kaarten worden te weinig gespeeld, men gaat te traag door deck A en in deck B zitten veel voorrangskaarten die het spel enorm kunnen beinvloeden.

Ik hou het nog even in spellenkast om het met vier een te proberen. Het verdient een herkansing.

Kwaliteit : 8/10 – Speelbaarheid : 8/10 – Herspeelbaarheid : 6/10

 

Tijd voor een Quadrupel .

La Trappe Quadrupel.

Een stevig biertje, 10% , aroma(nasaal)  van banaan, en fruitige toch ook wat karamal toets.
Maar vooral dat mondgevoel is magistraal, completer kan het niet.
Het hoge alcohol  % heeft veel impact op de afdronk, is niet bij alle bieren zo !, en dus natuurlijk ook overheersend, meer dan eentje zou ik er niet van drinken.
Maar zeker het proeven waard !
Ieder zijn meug natuurlijk, dit is een toppertje in ons bierassortiment, maar voor mensen die sowieso al niet van straffe bieren houden is dit er nog eentje met een volmondigheid en alcoholperceptie om u tegen te zeggen.
Eten en drinken zoals ze bij ons zeggen.

Het schijnt de eerste Quadrupel ter wereld te zijn, volgens hun webstek.

Te drinken met mate(n).
Bedankt Elduvel voor de verrassing 😉

Krijgt van mij een 3,9/5.

 Maximum Apocalypse

Een totaal ander genre, ontdekkingsspel, kaartbeheer en co-op, een Kickstarter van 2018. Dus nieuw, heel nieuw.
Mooie grafische vormgeving, wat geleend bij Marvel, maar zeer mooi afgewerkt.

Het bord bestaat uit tegels die in ons geval een streek met kerncentrale  voorstelden en in het begin met de rugzijde naar boven liggen. Door middel van te keizen figuren gaat men deze verkennen

Het spel heeft wat van alles in zich, actie, tactiek maar ook zeer veel geluk. De dobbelsteen kan aardig wat laten gebeuren en zeker als het spel vordert en meer tegels worden omgedraaid kunnen daar heel wat monsters op verschijnen.

We kozen voor een gewoon scenario, niet de makkelijkste, maar eentje dat toch niet op 5 minuten diende gedaan te zijn.

Ieder kiest zijn figuur en men vertrekt vanuit een volkswagen cammionette en gaat op zoek neer een bom in een kerncentrale.
De tegels worden omgedraaid wanneer men er op komt te staan, wat dus maakt dat het zoeken is tot men het doel tegen komt. Een beetje geluk is dus een belangrijk gegeven.

Men raakt gewond, vergiftigd of men krijgt bevriend vuur over zich heen, kortom een fijne streek om te vertoeven.
Onderweg gaat men trachten wapens en benzine  te sprokkelen want men zit ook nog eens zonder naft en natuurlijk  de monsters afmaken die alsmaar in grotere getale verschijnen. Niet te ver van elkaar afwijken is de boodschap. Want, en dat is belangrijk, samen uit samen thuis. Men verliest wanneer één van de teamgenoten het onderspit delft. Men heeft vier acties per beurt, stappen, zoeken, kaart trekken, kaart wisselen kortom keuze genoeg. Natuurlijk is er altijd eentje die te ver afdwaalt en dan zit te piepen, help ..help ..help. In ons geval Deevle, altijd te laat, maar hier op tijd in de shit. Plots omringd met het Bossmonster en een paar anderen niet zo fraaie beestjes. Tijd om de assisteren, Sweeplag, thorwahler, ELduvel hadden wapens dus die konden dat wel aan ..maar stonden wat ver. Het was kantje boord. Dirkos zonder wapens in het gewoel en ontmantelen die bom.
Dan nog drie rondes te gaan ..man, wat een eind.
Gelukkig waren de dobbelstenen ons goed gezind en verschenen de monsters op tegels die achter ons lagen.
We konden net in de van springen en met “net” bedoel ik dus “nu of nooit”.
Goed we wonnen … na 2:30 uur spelen ? Ik was de tijd kwijt , het was al drie uur ..hedendaagse monsters waarden al rond.

Goed spel : de acties kunnen wel tijd nemen, met vijf gaat het traag vooruit.
Maar ook hier de eerste keer is een spel altijd wat zoeken.
Veel regels zijn er hier niet, maar naar het schijnt zijn ze ook niet altijd perfect. Een spel dat we zeker nog gaan spelen !

 

Ons advies na eerste maal spelen:

Oppassen dat men niet te traag speelt, en gewoon doorduwen. Zo vlug mogelijk ook door de kaarten gaan, wanneer men “slechte kaarten” heeft doorgaan. Men kan er 10 op hand hebben en dat is wel heel veel.
Opgepast , wanneer men geen kaarten meer heeft is men ook dood ! Dus toch voorzichtig zijn.

Sommige karakters zijn sterker maar andere hebben dan weer speciale gaven. Goed selecteren is de boodschap. Zeker als men met weinig speelt. Met vijf maakte dat niet zo veel uit.

Kwaliteit : 8/10 – Speelbaarheid : 8/10 – Herspeelbaarheid : 8/10

 

Advertenties

Over Thorwahler

RPG Meester : Oog Des Meesters. Motorrijder : CB 750 Verzamelaar en speler van bordspellen. Professioneel bezig in de IT-wereld (SAP) en passioneel erbuiten. Lid van : MVC / Motor Vrienden Club "Motorblok". Lid van : MTC / Motor Toer Club "Vlaanderen".

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Doe mee met 65 andere volgers