SK "degildederlandsknechten"

Zytho- en spellologen aller landen verenig u ..en kom bij de Gilde

08.03.2017 Gloomhaven : Sessie 2/3 – Scenario 2 – Gulden Draak – Holy IPA.


Gloomhaven, sessie 2 & 3, was een sessie herspeeld op een tweede avond omdat we er niet in slaagden om te overwinnen de eerste keer.
We zullen niet alle sessies afzonderlijk bespreken, dan zou het wat veel worden, maar u mag verwachten dat we de meeste memorable momenten zullen trachten weer te geven. Gloomhaven zal een 56 sessies omvatten, het zal dus doorduwen worden. We deden al een campagne Imperial Assault maar deze duurde maar een 12 tal avonden extra in de week. Dit is andere koek. Doch kan iedereen altijd inspringen, ook lezers die noch club noch Gloomhaven kennen zijn altijd welkom. De opzet van het spel maat inschakelen altijd mogelijk en we zien nieuwe spelers altijd graag komen !

De laatste keer waren we met drie spelers, er viel eentje af omwille van ziekte en nu wel op volle sterkte.
Dat maakt dat we natuurlijk ook een voordeel hadden, we wisten ongeveer wat er komen ging. Afgezien van het feit dat we een paar regels juister speelden konden we er dus snel tegenaan.

We gaan hier dus niet alles laten zien .. maar ik verwijs wel naar een een filmpje waar je alles zou kunnen volgen  van een Amerkaanse groepje dat deze sessie opnam.

Zoals elke sessie krijg je de mogelijkheid om als je geld hebt wat aan te kopen, indien in Gloomhaven, of de X-kaarten door je andere kaarten te schudden enz.

We wisten dus de tweede maal wat er ging gebeuren en dat scheelde. Aangeland bij een gebouw, werden we aangevallen door boogschutters die vrij trefzeker waren, dus snel uitschakelen was de boodschap.
Ergens moesten we ook een schat vinden en zorgen dat we geld sprokkelden. Ook geleerd, laat geen geld liggen in GH, je zal het kunnen gebruiken.

De “Brute” goed voor een stevig robbertje vechten doodde er twee en de anderen werden door de ploeg aangepakt. Snel en degelijk.
Opnieuw het is een co-op, dus spelers mogen spreken tegen elkaar en afspraken maken. Men mag dus zeggen, ik zal hard toeslaan en zo snel mogelijk. Niet ik zal snel aanvallen want mijn kaartnr is 15.
Het is dat wat het speciaal maakt in GH, je kan nog zo goed afspreken, maar de nummers op de kaarten, van de spelers en monsters, kunnen daar een heel ander gevolg gaan geven.

Maar samenspel is absoluut nodig. Niet alle karakters kunnen evengoed incasseren maar hebben andere gaven, helpen van anderen of plostklaps via magie een hele doos bliksems uitbraken.
Dus je karakter kennen is absoluut noodzakelijk, en dat is je speelkaarten (actie) en je sterktes en zwaktes.

De Boss .. nog 20 punten te gaan

In de binnenste kamer bevonden er zich nog twee boogschutters (deze keer wel Elite) en de Boss himself met wat levende doden. De Levende doden gaan niet snel vooruit en vallen soms vanzelf in stukken, dus dat scheelt.
Deze gaat gedurend aan kamers open doen,in totaal  4, waar ondoden en levende geraamten uit te voorschijn komen.
We wisten dit dus probeerden we de boss, 40 LP : 10 x aantal spelers, zo snel mogelijk te doden. En met een goed samenspel lukte dat vrij snel ! Het afmaken van de rest was makkelijk. 2:30 en we klaarden de klus.

Alle monsters ..dood.

Nu, het valt op dat na drie keer spelen het samenspel tot betere resultaten leidt, iedereen heeft natuurlijk een andere figuur en aangezien we met zes zijn en vier echt actief kunnen zijn op een avond, heeft nog niet iedereen evenveel ervaring en is zijn figuur ook niet zo XP rijk als anderen. Je leert ook de kaarten kennen en hun krachten. Deze zijn vrij uitgebalanceerd naar het karakter toe, maar ik denk dat sommige gelukkig gaan zijn als ze kunnen een “upgrade” nemen.

Geen LOS hier, voor de IA spelers, en geen dobbelstenen, maar toch ook wat zaken die geluk kunnen genoemd worden.
Elk systeem heeft zijn voor en nadelen. Het zal pas na de 5de sessie zijn dat we echt kunnen zeggen wat GH nu inhoudt. Het is zo veel in de doos dat het opzetten altijd een 40 minuten duurt, dus ook dat wil al wat zeggen.

Nu zeggen we :

Dompel u onder in de wereld van schurken en rabauwen , GH is geen veilige wereld er loert altijd wel iets om de hoek. En GH heeft ook geen “gewonde karakter zijde” , plots ben je dood ! Niets aan te doen. Dus je levensenergie in het oog houden is de boodschap !

En voor de kenners, moet er nog zand zijn .. een fantastisch lekkere Gulden Draak .. en Holy IPA.

De Draak : 9/10 , de IPA : 7/10

Advertenties

Over Thorwahler

RPG Meester : Oog Des Meesters. Motorrijder : CB 750 Verzamelaar en speler van bordspellen. Professioneel bezig in de IT-wereld (SAP) en passioneel erbuiten. Lid van : MVC / Motor Vrienden Club "Motorblok". Lid van : MTC / Motor Toer Club "Vlaanderen".

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 11 maart 2018 door in Bier, Expertspel, gildederlandsknechten, Lokaal : Het Republieksken en getagd als .

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Doe mee met 66 andere volgers

%d bloggers liken dit: