SK "degildederlandsknechten"

Zytho- en spellologen aller landen verenig u ..en kom bij de Gilde

18.05.2018 Space Alert (Ned) en een oud Deens biertje dat de tand des tijds niet overleefde.


Space Alert had wat tijd nodig om op tafel te komen want er is wat voorbeiding nodig om te starten.
Bedoeling is om een ruimteschip gedurende 10 minuten de ruitmte in te houden zonder te worden vernietigd, het speciale zijn de tijdslimiet en de aansturing van het scenario via een CD.
Zonder CD gaat ook maar lang niet zo leuk.

De makers van het spel zijn  er zich van bewust dat het een vrij gestresseerde toestand kan worden en ze stellen voor  om een eerste avond de testmissies te spelen en de simulaties. Nadien kan men dan voorbereid aan de echte missies beginnen.
De regels zijn opgedeeld in een opleidingsboek en een regelboek. Dat tweede boek heeft men pas nodig bij de echte missies. Men kan dus perfect met het eerste boek verder.
Dit spel is in het Nederlands vertaald en wat een vertaling, perfect ! Niet vanuit het Engels denk ik doch vanuit het Pools. Het is gewoon af !! Wie de Engelse versie komt , als Nederlandstalige nogal idioot, koimt er slechter vanaf want daar zijn wat fouten in gekropen. Ik wilde dat elke spellenproducent zo een goede vertaling afleverde !
Men kan het spel met drie spelen als men bepaalde personages dan wat extra zaken laat overnemen, doch het beste is vanaf vier man –  en vijf man en iemand die de regels al las en de “instructeur” speelt is naar mijn aanvoelen het best.
Vijf man wil zeggen : ook vijf maal actiekaarten spelen en dus het moet allemaal snel gaan en communicatie en inzicht vanaf meer personen dient toch ook wat beter te zijn.

Vijf man was aanwezig om zich in dit avontuur te storten, ikzelf “speelde” de instructeur.
2 man krijgen in deze voorbereiding al een belangrijke taak : communicatie officier (Machiavelli) en kapitein (Dirkos).


De Gilde speelt al wat co-op en heeft dus ervaring en het dient gezegd dat kwam van pas. Voor wie nooit co-op speelde zou ik zeggen ..stap voor stap en laat het team goed op elkaar inspelen.

De testmissies gaan vooraf aan een uitleg over schip en mogelijke acties. Dan start men de eerste CD track met de missie. 7 minuten en gegarandeerd een wat verblufte groep na deze eerste ervaring.
De Acties zijn kaarten de men legt in fases, periodes die op aangeven van de CD gaan aflopen en starten.

1ste Testmissie.
Al bij al vrij goed gespeeld, of was mijn uitleg toch zo goed maar goed het verft toch wat ervaring om dit soort spellen te spelen.
Het viel me op dat ze het er niet slecht van afbrachten.
Vergeet niet het spel is opgedeeld in 2 delen, de echte gebeurtenissen en de schadebepaling achteraf. Uiteindelijk weet men pas in het 2de gedeelte of men er effectief in slaagde om te overleven.
Deze missie is vooraf bepaald, de dreigingen liggen vast, dus kan men gaan kijken hoe men het er af bracht en kunnen eventuele raadgevingen worden gegeven, fouten worden “aangepast”.
BELANGRIJK : ** Check T+ **

2de Testmissie.
Opnieuw 7 minuten, acties nog steeds openbaar. Andere dreigingen  doch nog steeds vastliggende elementen.
BELANGRIJK : ** Combineer vuurkracht **

1ste simulatie.
Actiekaarten worden nu omgedraaid en de tijd wordt nu 10 minuten. 12 acties. Langere periode en dreigingen die niet mee vastgelegd zijn.

De kapitein moet nu af en toe ingrijpen en comm officier heeft zijn werk. Maar het gaat goed, het team weet van aanpakken !
Maar ook hier zonder echte problemen overleefd. Alhoewel de dreigingen niet zo zwaar waren slaagden het team om de ruimte te scannen en heelhuids terug te keren.

BELANGRIJK : ** Communicatie stoornis !! ** niemand mag iets zeggen .

Na deze toch wel 24 minuten hectisch aanvoeren was de kapitein moe en werd de opleiding op tijd gestopt.

Of het team de echte ruimtereis zal overleven durven we nog niet zeggen, ze hebben nog recht op 1 opledingsavond met een 2de Simulatie en een gevorderde Simulatie.
Nadien start dan de missie – of het dezelfde avond zal zijn zien wel wel.
Of De Gilde zal overleven  ? Wie weet dat – We overleefden Dark Vader – doken in Andor en maken nu ook Gloomhaven onveilig .. ruimtereizen niet onze sterkste kant maar ik blijf positief.

En mocht het tegen vallen :
Wie graag een briefje schrijft die kan dat naar “DeGildeinHyperruimte@goegle.kom”  en wie geven u de coördinaten door waar u dient te kijken .
U begrijpt het niet ? u moet toch weten dat lichamen in  de ruimte  meestal in goede staat blijven (als ze niet zijn verpulverd door een Jaeger), dus  schaf u een sterrekijker aan mocht u uw geliefden willen aanschouwen al zwalpend in “space”.

 

BIER :

We dronken een Midgards, zou een kerstbier moeten zijn doch het was wat over tijd en vermoedelijk niet goed bewaard. Het was dus meer een madeira achtig brouwsel.
Dient een herkansing te krijgen en daar geven we dus later wel eens punten voor.

Tot nu toe geef ik SPACE ALERT – maar ik geef toe, ik gaf de uitleg toch een 7,5/10 .. en mss wordt het zelfs nog beter, dat zien we volgende S&D avond wel. Of een extra tussendoor.

 

Een opvullertje voor de avond : Magic Maze .. iets voor “stomme mensen” .. wel leuk intermezzo.

 

 

 

 

 

Advertenties

Over Thorwahler

RPG Meester : Oog Des Meesters. Motorrijder : CB 750 Verzamelaar en speler van bordspellen. Professioneel bezig in de IT-wereld (SAP) en passioneel erbuiten. Lid van : MVC / Motor Vrienden Club "Motorblok". Lid van : MTC / Motor Toer Club "Vlaanderen".

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 22 mei 2018 door in Lokaal : Het Republieksken en getagd als .

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Doe mee met 65 andere volgers

%d bloggers liken dit: