24.11.2020 Axis & Allies 1941 Editie & Paljas


 

U krijgt een snel verslag van een eerste paar spelsessies van A&A 1941.

Op een Actieve Spel Analyse hoeft u niet te wachten of andere Gildeleden zullen dat ooit doen, wij zullen ons niet snel meer wagen aan deze versie. Waarom niet ? Wel zie onder.

Bent u een liefhebber van  WO2 in speelbare opmaak en wenst u een snelle opzet dan zit u goed.

Deze is de beginners editie, en vrij recent ook. Als u een ervaren A&A speler bent dan moet ik u deze afraden omwille van de beperktheid van eenheden en uitvoering. Deze versie is niet duur, nieuw zo een 26 euro, heeft een minimalistisch aantal plastieken eenheden, goede afwerking en heeft heel wat zaken weggelaten.

Het gevechtsbord is een strook karton waarlangs u de eenheden plaatst, de papieren gelden zijn onbestaande, u moet deze op een papier bijhouden. Industrie complexen op de kaart gedrukt en kan u dus niet meer plaatsen. En luchtwafweer is onbestaande. 



Nu de bedoeling van de auteur, dezelfde als de originele auteur, was om mensen op een goedkopere manier in contact te brengen met het spel. De toekomst zal uitwijzen of dat ze daar in slagen.

Nu de kaart is de standaard A&A kaart met heel wat minder eenheden op en wat verschillen omwille van het jaartal 1941.. de aanval op Peal Harbor moet nog van ver worden ingezet 😉

Speelt dit spel nu sneller ? 
Wel de opzet ervan alvast wel, 30 minuten en het staat klaar.

Het spelen lijkt wat anders te zijn en omwille van de minimalere opzet zijn dobbelstenen iets belangrijker geworden. Kon je in de standaard versies nog wat incasseren dan is dat nu heel wat minder met een heel slechte worp van de dobbelstenen.

We overlopen de eerste sessie wat in detail en de twee in twee zinnen, we moeten niet overdrijven.

Sessie 1.

1.
In ons geval begon Duitsland zoals steeds vrij agressief, brak echter minimaal door. Rusland behield meest van zijn territorium maar liet ook Japan even met rust. Engeland start sterker met een betere vloot. En kan Duitsland uit de wateren houden rond zijn eiland en zelfs Afrika binnenvallen. Japan heeft ook een betere vloot doch die staat verder af van de eilandengroep die als eerste aanvalsgolf en activering van de USA zou gelden.  Het valt echter wel de USA vloot aan maar verliest zelf behoorlijk .. in China komt geen beweging. USA breekt ook geen potten.
2.
Duitsland breekt door naar het zuiden en Caucasus en in het Noorden verovert het Karelea. Rusland riposteert en breekt door .. en stop. England gaat over Afrika naar Indo-china en verslaat de Duitsers … Japan gaat op eilanden en punten roof en kan twee eilandgroepen veroveren .. USA stuurt zijn bombers op een testvlucht .. dat loopt niet goed af.
3.
Duitsland bouwt zijn reserves op en begint in England een tegenstander te zijn om rekening mee te houden. Het blijft echter een zwakkere Rusland onder druk zetten. Japan verliest een groot stuk van zijn vloot tegen een Engels flotilje.. Brittania rules the waves. USA begint naar het Noorden op te trekken om via Alaska de Beringzee over te trekken. Het transportschip wordt echter vernietigd maar  de troepen komen er aan. 
4.
Duitsland valt nu met volle force moskou aan moet komt echter net te kort. Rusland neemt de caucasus weer in. Japan heeft zijn handen vol op zee en krijgt af te rekenen met Amerikaanse luchtaanvallen op zijn vloot. Het vernietigt opnieuw een transport..dat weliswaar leeg was en er, volgens ingewijden stond om als lokaas te dienen.
Engeland valt Duitsland binnen, een derde front is nu geopend .. veel troepen moeten op sterrkte gehouden worden en dat wordt moeilijk zelfs met een nog steeds IPC sterk Duitsland.
USA valt met een grote luchvloot Duitsland aan voor Moskou. Het Duits leger wordt gedecimeerd. 

Deze afbeelding heeft een leeg alt-atribuut; de bestandsnaam is 20201125_000203-1.jpg
Over en out ..


5.
Moskou bouwt langzaam op, weinig IPC en gelden om de troepen te versterken dus enkel de centrale punten, Enkel Moskou kon dus worden opgebouwd. Duitsland plooit terug naar Berlijn. England valt opnieuw binnen doch wordt tegen gehouden en terug de zee in gesmeten. USA geraakt niet over de Berigsee in deze beurt. Japan heeft noemenswaardig ge vloot meer.
6.
Japan capituleert en sleurt Duitsland mee in zijn val. Of de Gildespeler zag de overwinning niet meer zitten.

Het was een dubbeltje, de geallieerden hadden de betere papieren maar hadden nog lang Japan niet. En ook Berlijn stond nog stevig . Maar soms moet men na 3 uur beslissen ;-). Ik noem het een gelijkspel.

Sessie 2.

Een beetje gelijklopend als ervaring, de Engelsen konden in deze sessie echter wel serieus weerwerk leveren. Duitsland kon toch ook hier door snelle opbouw en snelle interactie, lees aanval, zijn grondgebied beschermen zonder verliezen te lijden. Ook hier heeft Duitsland veel IPC.
Nu USA bakte er weining van omwille van een Japan dat zijn vloot liet aanvallen en dan alle restanten bij elkaar pracht en nog een oorlogsschip kocht. Het maakte dat het heel sterk stond in de zee. Moet gezegd dat we mss een paar IPC te veel aan Japan gaven, of dat zou impact hebben gehad denk ik niet.

De geallieerden speler stopte er mee omwille van geen voortuitgang. We eindigden in een gelijkstand, met iets sterkere AXIS.


Nu onze eerste  ervaringen :

POSITIEF  :De regels zijn echt wel goed, veel veranderen doen ze niet. De opzet is sneller. 
NEGATIEF : De dobbelstenen hebben grotere impact en het duurt langer ook omdat het aantal IPC per mogenheid ook echt wel minder is .. normaal want minder eenheden.

We baseren een spel nooit op een eerste ervaring, maar ook na een tweede sessie overtuigt deze 1941 ons niet echt.
Onze finale spel quotering eindigt op een 4/10 of 2/5 voor speelbaarheid. Voor nieuwe mensen is dit mss wel sneller opgezet maar of ze de echte beleving van een A&A classic gaan beleven is eeb utopie. Omwille van het feit dat men veel minder eenheden heeft gaat de impact van verlies groter zijn. De kosten zijn in verhouding nog dezelfde.
We speelden met twee ervaren spelers ..dus dat scheelt zeker in spelverloop.

Ons advies :  het lijkt ons een spel om de eerste ervaring op te richten en duidelijk een tijd af te spreken.
Met een ervaren speler en beginners gaat dit snel gedaan zijn met allemaal ervaren spelers kan dit duren  !!

Dit zou de versie moeten zijn die men het meeste zou spelen, volgens mij zijn de makers hier serieus de mist in gegaan. Minder is meer is hier minder is te weinig.

Spelkwaliteit : 6/10.
Reden : bord is ok, maar aan de componenten is zo erg beknot dat het wat triest is .. en geen IPC gelden ..moet je op papiertje schrijven.
Regels : ok. 

OPTIMAAL : Met beginners ! En als ervaren A&A speler …bijt op uw tanden !